Monday, December 28, 2009

观《十月围城》有感

我想起一句话 -- 人是可以为理念而死的。(*注)

读革命/独立史不仅因爱国,还是为了解种种人们愿意为之赴汤蹈火的理念与价值,也是给曾为后人思考,奋斗,牺牲的渺小个人致敬或怜悯时代给他们造成的伤害。

站在历史前,没有好人,没有坏人,只有人。我想起Gombrich在A Little History of the World里写道,

"Each one of us no more than a tiny glimmering thing, a sparkling droplet on the waves of time which flow past beneath us into an unknown, misty future. We leap up, look around us and, before we know it, we vanish again. We can hardly be seen in the great river of time. New drops keep rising to the surface. And what we call our fate is no more than our struggle in that great multitude of droplets in the rise and fall of one wave. But we must make use of that moment. It is worth the effort."

观《十月围城》,情绪随武打动作与剧情发展波动之外,亦受前人为信仰斗争的热情所感动。从来不曾了解孙中山一人,向来认为当时清帝国已是摇摇欲坠,革命成功也是理所当然之事。从未如此具体地意识到革命是要流血的;如此深刻地感受个人生命在大时代的脆弱。观影时认为有必要了解孙中山的生平,了解他一个,在那个时代做了什么,他的所作所为,又如何书写了他的一生。

后来我想起马共,还有陈平。这是在大马官方历史教育里失声的一群人。他们当年的斗争目的是什么?他们想的是什么?他们有些人为了一些理念付出了青春与性命,我觉得我至少应该明白什么是共产主义才对得起我的公民身份。

当然,还有Abdul Rahman, 陈祯禄,Za'ba, "golongan Melayu radikal",林连玉等。

龙应台的书有一本有一个topic -- 你是否看见历史里的“人”?
-----------------------------------------------------------------
*注:原文很优美,可惜我忘了。

** 等我读完chemistry先。

1 comment:

Sayonara said...

when did you go watch de?